بازرگانی درنیکا صنعت حور
بازرگانی درنیکا صنعت حور

واردات کالا

تجربه ای بی نظیر در واردات کالاهای خود را با بازرگانی درنیکا صنعت تجربه کنید …

واردات کالا، بازرگانی درنیکا صنعت

صفر تا صد واردات کالا با درنیکا صنعت

مراحل واردات کالا، بازرگانی درنیکا صنعت هور

واردات کالا یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی هر کشور است. در واقع، بسیاری از کشورها به دلیل عدم تولید داخلی برخی کالاها، افزایش رقابت و کیفیت تولید داخلی یا نیاز به تکنولوژی برتر و تنوع در بازار، مجبورند کالاهایی را از سایر کشورها وارد کنند. درنیکا صنعت در ادامه این مقاله، به بررسی مراحل واردات کالا، شرایط و هزینه‌های واردات کالا، مقررات واردات کالا و مهم‌ترین مبادی نظیر واردات از چین و واردات از دبی و نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید می‌پردازیم. اگر شما هم قصد انجام واردات کالا به طور موقت یا دائم را دارید خواندن این مقاله به شما توصیه می‌شود.

قبل از اینکه با هم مراحل واردات کالا را بررسی نماییم لازم به ذکر است، برای واردات یک کالا به کشور، توجه به لیست کالاهایی که می تواند سودآور باشد، از نظر قانونی ممنوع نباشند، اخذ کارت بازرگانی، انتخاب کشور مبدا و روش حمل و نقل الزامی است. حال با بازرگانی درنیکا صنعت حور همراه باشید تا گام به گام از صفر تا صد واردات کالا به کشور را بررسی نمائیم.

آموزش واردات کالا با درنیکا صنعت

حال با ما همراه شوید تا با یکدیگر تک تک مراحل واردات یک کالا به کشور را مورد بررسی قرار دهیم :

1- منبع یابی و سورسینگ Sourcing

پاسخ به سؤال تهیه کالا از کدام تأمین کننده؟ مربوط به این مرحله است. در حال حاضر حجم زیادی از کالاهای وارداتی به ایران از کشور چین تأمین می‌شود. منبع یابی کالاها از طرق مختلفی مانند سایت علی بابا، اتاق های بازرگانی و یلوپیج ها صورت می گیرد

2- مذاکره با فروشنده

پس از منبع یابی، مذاکره با فروشنده و گرفتن اطلاعات درمورد کالا است. چانه زنی و گرفتن تخفیف برای خرید، نیازمند تجربه و تخصص است تا علاوه بر اطمینان از کیفیت کالای خریداری شده بتوانید حاشیه سود خود را نیز افزایش دهید. در نهایت پس از مذاکرات، باید اقدام به سفارش کالا نمایید. لازم به ذکر است در خیلی از موارد شما می توانید از فروشنده خود درخواست ارسال نمونه کالا را داشته باشید.

3- دریافت پروفرما (پیش فاکتور)

پس از انجام مذاکره و نهایی شدن معامله، نوبت آن فرا می رسد که شما از فروشنده خود درخواست دریافت پروفرما یا پیش فاکتور می نمایید.

» پروفرما چیست؟ پروفرما یا پیش فاکتور سندی است که موارد زیر در آن ذکر می شود :

  • شماره و تاریخ صدور پیش فاکتور و تاریخ اعتبار آن
  • نام و آدرس کامل فروشنده
  • نام و آدرس کامل خریدار
  • مشخصات کامل کالا با شرح کیفی، کمی، تعداد، مقدار، ابعاد، وزن خالص و ناخالص
  • شماره تعرفه گمرکی
  • مبلغ پرفروما با ذکر نوع ارز به تفکیک قیمت واحد، هزینه بسته بندی و هزینه حمل
  • شرح تفکیک وظایف و مسئولیت‌ها بین خریدار و فروشنده بر اساس قوانین اینکوترمز
  • مبدأ و مقصد نهایی کالا به شرح بنادر یا محل بارگیری و تخلیه
  • وسیله حمل کالا
  • نحوه پرداخت وجه کالا
  • کشور سازنده کالا COUNTRY OF ORIGIN

4- بازرسی کمی و کیفی کالا

در این مرحله با برآورد هزینه‌های خرید و واردات کالا، سود حاصل از واردات کالا و اطمینان از متضرر نشدن محاسبه می شود. برای برآورد هزینه‌ها و بررسی کمی کالا باید به قیمت کالا، هزینه‌های حمل و نقل، هزینهٔ ترخیص کالا، هزینه‌های جانبی مانند هزینه های اخذ مجوز توجه کنید.در تمامی مراحل واردات کالا از جمله برآورد هزینه‌های واردات مشاوران بازرگانی درنیکا صنعت حور در کنار شما می‌باشند.

5- ثبت سفارش

پس از بررسی پروفرما نوبت به بررسی کالا می‌رسد. در این مرحله از واردت کالا، شما نیاز به کارت بازرگانی دارید. بررسی کالا از طریق بارگذاری پیش فاکتور در سامانه جامع تجارت ایران (ntsw) انجام می‌گیرد. بررسی کالا به طور کل به معنی چک‌کردن آزاد بودن کالای وارداتی شما است که شامل تولید داخلی نداشتن کالا، ممنوع نبودن کالا و دارای اولویت وارداتی بودن کالا می‌شود. در نهایت پس از بارگذاری پروفرما مجوز ثبت سفارش و واردات کالا برای شما صادر می‌شود.

6- پرداخت هزینه و حواله ارزی

مرحله پرداخت هزینه شامل داشتن حساب ارزی، ارائه حساب بانک مورد نظر هنگام ثبت سفارش، درخواست تخصیص ارز از بانک مرکزی، تأیید تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، پرداخت هزینه به بانک عامل و حواله مبلغ می شود. لازم به ذکر است تمامی این مراحل داشتن کارت بازرگانی الزامی است. اگر کارت بازرگانی ندارید، نگران نباشید شرکت بازرگانی درنیکا صنعت حور در این مرحله از واردات نیز در کنار شماست.

7- بارگیری و تخلیه

در این مرحله نحوه بارگیری کالا توسط خریدار و با تأیید فروشنده انجام می‌شود. نحوه بارگیری کالا قبلاً در قرارداد بین خریدار و فروشنده مشخص شده است. انواع بارگیری کالا مانند ایکس ورک (EXW) (تحویل درب کارخانه)، فوب (FOB) (تحویل کالا بر روی کشتی)، سی‌اف‌آی (CFR)(تحویل کالا در گمرک) می باشد.

8- انتخاب روش حمل

در این مرحله شما به یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی نیاز دارید. با توجه به تعهدات ذکر شده بین خریدار و فروشنده در اینکوترمز و پروفرما، هزینه و روش حمل متغیر می‌باشد. اگر شرکت فروشنده حمل کالا را پذیرفته باشد به طور مثال می‌تواند کالا را در بندرعباس، بوشهر و… تحویل دهند. در این صورت شما دیگر نیازی به شرکت حمل و نقل ندارید. در غیر این صورت خریدار با یک شرکت حمل (هوایی، دریایی و یا زمینی) قرارداد بسته و پس از استعلام، حمل کالا صورت می‌گیرد.

» انتخاب روش حمل بر اساس روش های حمل و نقل بین المللی به شرح زیر است:

  • حمل هوایی تحویل کالا به وسیله شرکت های حمل و نقل هوایی
  • حمل دریایی تحویل کالا به وسیله شرکت های حمل و نقل دریایی
  • حمل زمینی تحویل کالا به وسیله شرکت های حمل و نقل زمینی

9- صدور بارنامه

بعد از انتخاب روش حمل نوبت به صدور بارنامه کالا می‌رسد. همان‌طور که توضیح دادیم مسئولیت حمل و نقل کالا با توجه به مفاد ذکر شده (اینکوترمز) با فروشنده یا خریدار است. فروشنده کالا را به شرکت حمل انتخابی تحویل می‌دهد و از شرکت حمل، بارنامه یا راهنامه (BL – Bill of lading ) دریافت می‌کند. نوع بارنامه باتوجه‌به روش حمل انتخابی بارنامه هوایی، دریایی و زمینی متفاوت است.

10- اخذ ترخیصیه

برای اخذ ترخیصیه خریدار یا نماینده قانونی خریدار (شخصی که نامش در بارنامه درج شده است) باید با در دست داشتن سه نسخه اصل بارنامه ریلیزشده به شرکت حمل بار مراجعه کند. علاوه بر اخذ ترخیصیه، قبض انبار و رسید را نیز باید دریافت کند.

11- اظهار به گمرک

پس از خرید و واردات کالا فرد موظف است کالا را در گمرک اظهار کند. شما باید اعلام کنید که کالای خریداری شده را از کدام کشور و با چه قیمتی خریداری کرده‌اید. اظهار به گمرک شامل موارد: ثبت مشخصات ترخیصیه در سامانه EPL، دریافت مجوزهای لازم، پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، ارائه ترخیصیه مذکور به گمرک، ترخیص کالا، دریافت پروانهٔ الکترونیک، بارگیری کالا و خروج بار به سمت انبار است. موارد ذکر شده همگی بخشی از فرایند ترخیص کالا از گمرک است که فرد با ارائه این موارد و طی کردن مراتب قانونی می‌تواند اقدام به حمل کالای خود از گمرک کند.

شرکت بازرگانی درنیکا صنعت حور
در تمامی مراحل واردات کالا در کنار شماست...

بازرگانی درنیکا صنعت حور با تجربه سالیانه در تجارت بین‌المللی اعم از واردات و صادرات به سراسر دنیا و انجام تمامی مراحل ترخیص می‌تواند پروسه واردات کالا را از طرف شما و به شکلی کاملاً قانونی و مطمئن به انجام رساند. کسب سود و متضرر نشدن در روند واردات کالا برای بازرگانی درنیکا صنعت اولویت دارد و با استفاده از تیم باتجربه و آشنا به پروسه واردات کالا، رضایت مشتریان خود را به دست می آورد.

واردات کالا با بازرگانی درنیکا صنعت

اشتراک گذاری این صفحه